• De kantine

De plek waar v.v. Rijenaren blij van worden van wat ze daar allemaal meemaken; door velen al bestempeld als een tweede huiskamer. Een bruisende kantine kan veel opleveren. Belangrijkste winstpunt is natuurlijk de extra binding met alle leden maar zeker ook met alle inwoners van Rijen. Ook bezoekende verenigingen moeten zich natuurlijk welkom voelen.

Veel sportclubs doen maar wat met hun sportkantine. De verklaring ligt deels in het feit dat er veel vrijwilligers bij betrokken zijn. “Ze draaien een paar keer per jaar een bardienst en missen de ervaring. De eerste tosti’s verbranden en de kroketten smaken nergens naar. Dat moet beter kunnen.”

Kantineportefeuille
    Cruciale vraag is wie er verantwoordelijk is voor het kantinebeleid. In de praktijk valt de portefeuille vaak onder de penningmeester, maar het is beter om er met een groter team van betrokkenen eerst eens over te praten.

Het begint met het kennen van de leden. Wat willen zij? Per club, regio en sport kan dat verschillen. Voor voetbalelftallen kan een krat bier na de wedstrijd al genoeg zijn, anderen zijn van de wat uitgebreidere lunch. “Veel cateraars bieden clubs een standaardlijst met producten. Dat is niet hoe horeca werkt. Natuurlijk moet een kantine uiteindelijk lonend zijn, maar geld als drijfveer is niet altijd de juiste weg. “Dan is de keuze voor bulk snel gemaakt. Veel friet, bier en frisdrank. Het gaat om een passend aanbod.

Professionals én vrijwilligers
    Vakkundig barpersoneel is een voorwaarde, wat overigens niet betekent dat er geen rol is weggelegd voor vrijwilligers. Het liefst moet je werken met een combinatie van professionals en mensen die de club door en door kennen. Die laatste groep kan worden bijgeschoold. “Dan gaat het om de basisprincipes van gastvrijheid. Blijf attent, kijk mensen aan. Het klinkt vanzelfsprekend, maar het is zeker niet overal de norm.”

Als er onder vrijwilligers van de vereniging voldoende enthousiasme is om zich in te zetten voor de kantine, worden zij zonder meer bij de plannen betrokken.

“Met alleen maar theedrinkers komen we er niet. Dan loont het voor ons de moeite niet. Het gaat om goed eten en drinken in een gezellige sfeer. De sportkantine echt als tweede huiskamer, zoals veel clubs het in het ideale plaatje zien.” En dat…is waar wij naar toe willen!

Tot binnenkort,

Kantineteam v.v. Rijen