• Historie v.v. Rijen

Rijens voetbal 90 jaar, de tijd vliegt!

Het jaar 2018 kende bijzondere mijlpalen. De tijd vliegt, het voetbalseizoen 2019-2020 staat voor de deur. v.v. Rijen vierde in augustus 2018 haar 90ste verjaardag en is inmiddels alweer een jaartje "ouder".  Het voetballen in clubverband is al in 1928 in Rijen begonnen. Voetbalvereniging Rijen is in 2003 ontstaan uit een fusie tussen RAC en EVV’58. De oudste oprichtingsdatum (RAC) is overgenomen: 12-08-1928.

De logo’s van de voorgangers R.A.C. en E.V.V.’58 zijn steeds meer aan het vervagen. v.v. Rijen kent inmiddels een geheel eigen identiteit en is met het 1e elftal als vlaggenschip een prachtige vereniging geworden. Onze mooie historie van 90 jaar kent helden, trouwe leden, toegewijde fans, vrijgevige en trouwe sponsoren en vele vrijwilligers.

v.v. Rijen, nu 16 jaar oud, schreef al meteen in het eerste jaar van haar bestaan historie doordat het eerste elftal direct promoveerde van de 5e klasse naar de 4e klasse. Historisch was het beslissingsduel tegen Viola in Ulvenhout. 7 bussen vol supporters vertrokken vanuit Rijen naar Ulvenhout. Alles en iedereen in het Groen/Geel. Bij start van de wedstrijd groen/gele rookbommen achter de goal! Geweldig. Helaas verloren we deze wedstrijd door onder meer een rode kaart van onze keeper. Enkele dagen later speelden we de nacompetitie waarin we onder andere tegen Gilze-1 moesten aantreden. Deze wedstrijd werd thuis gewonnen en hierna volgde alsnog promotie.

De afgelopen 16 jaar is het eerste elftal nooit gedegradeerd, wel 3 keren gepromoveerd. Ook de jeugdteams hebben de afgelopen 16 jaar goed gepresteerd. Dit heeft ertoe geleid dat een aantal leeftijdscategorieën hoofdklasse speelt of heeft gespeeld.

Elftalfoto JO 19-1

Kampioensfoto Rijen-1: 2005-2006

Kampioensfoto Rijen-1: 7 juni 2015 Promotie naar 2deklasse

De laatste jaren stabiliseert ons ledenaantal op c.a. 1100 leden (bij de fusie c.a. 650) en wordt erop selectie- en recreatief niveau flink aan de weg getimmerd. v.v. Rijen heeft natuurlijk een geweldig mooie accommodatie. Dit brengt ons op een ander historisch feit, namelijk de renovatie van het sportpark. Dit gebeurde in 2 fases. Direct bij de fusie is afgedwongen bij de gemeente dat er geïnvesteerd moest worden in 4 nieuwe kleedkamers en een droge en natte ruimte voor Theo. Dit gebeurde inderdaad ook maar de afspraak was tevens dat deze investering nooit een struikelblok mocht vormen bij een algehele renovatie van het sportpark. Deze algehele renovatie is een behoorlijke opgave geweest voor de toenmalige bestuurders maar ook voor de leden en de vele vrijwilligers. Er kwamen meerdere voorstellen vanuit de gemeente die niet voldeden aan onze wensen. Na veel discussie kwamen we er uiteindelijk uit en kon de renovatie starten. Deze hele renovatie vond plaats terwijl de dagelijkse gang van zaken ook door moest gaan. Uiteindelijk is alles gelukt en heeft v.v. Rijen de beschikking over één van de mooiste accommodaties in de regio. Dit niet alleen vanwege de investeringen maar uiteraard ook vanwege de fantastische ligging.

De fusie is in onze optiek een zeer goede keuze geweest. Natuurlijk ligt dit bij enkele personen heel gevoelig maar als je nu kijkt hoe de club ervoor staat dan is dit meer dan prima.

Bij voorgaande jubilea is er in ruime mate teruggekeken naar het verleden. Mooie boeken vol met verhalen en foto´s over vroeger. Oud leden die vertelden over spelen en trainen in Rijen. Verhalen over hoogte- en dieptepunten uit de clubgeschiedenis, ze staan allemaal in de "Historie van zowel RAC als EVV’58".